Werkweek 2 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jan Meijers - WaarBenJij.nu Werkweek 2 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jan Meijers - WaarBenJij.nu

Werkweek 2

Door: Jan Meijers

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Februari 2013 | Filipijnen, Cebu City

Maandag 18 februari

's Morgens zijn Alona, Britt en ik weer naar de Adam and Jennie's School for Special childern gegaan. Na het zingen van het volkslied en de ochtend gymnastiek heb ik meegedraaid in de middelste van de drie leeftijdsgroepen. De kinderen van deze groep zijn tussen de 10 en 16 jaar, schat ik zo ongeveer in. Op het programma stonden puzzelen, kaarten stapelen en tikkertje. 's Middags heb ik lekker buiten gegeten onder een aantal palmbomen. Verder stond de middag in het teken van het repeteren van de nieuwe schooldans. De school van meneer Lee doet al 7 jaar een chickendance met de kinderen, dus een aantal leraressen vonden het de hoogste tijd om een nieuw lied in te studeren. De keuze is gevallen op WMCA van The Village People, gezien de dansbaarheid en makkelijke gebaren. Na een aantal uur oefenen zaten de gebaren er goed in en dansten de meeste kinderen al vrolijk mee. Het was een enthousiast en bewegelijk geheel, al blijft de keuze voor dit juist nummer in mijn ogen wat dubieus..

Dinsdag 19 februari

Toen ik opstond regende het 's morgens aardig. We hadden geen paraplu en waren dan ook al aardig doorweekt voordat we op straat een taxi konden aanhouden. Vandaag was er een speciale dag georganiseerd door een aantal studenten van Cebu University Language Pathology, de plaatselijke logopedie opleiding. Er was een activiteiten parcour met allerlei onderdelen. Vervolgens dansten we de overbekende chicken dance en het vers ingestudeerde WMCA. Vervolgens was het tijd voor het hoogtepunt, the paperdance. Dit is een dans waarbij je vrij op de muziek kunt dansen, maar zodra de muziek stopt moet je samen met je partner op een krant gaan staan. Elke ronde wordt de krant een keer dubbel gevouwen. Net zo lang tot de man met een voet op de krant staat en de dame in de lucht tilt. Hierbij werd ik uiteraard aan een Filipijnse dame gekoppeld en werden met name de dames ligt hyper en hysterisch toen we dichter en dichter bij elkaar kwamen en ik Mafit vervolgens optilde. Tot slot was er een grote lunch met rijst, maioni, vis, kip en allerlei groenten. Na afloop van de lunch werd de dag afgesloten met verschillende speeches. Hierbij deden Alona en ik een kort gedankwoord namens onze groep. 's Middags waren we redelijk bijtijds terug bij ons hotel, dus we besloten nog wat te gaan ondernemen. We zijn naar een massage salon geweest. Na een uur full body massage stapten Britt, Alona en ik soepel en flexibel, kortom als herboren, naar buiten.

Woensdag 20 februari

Het regende deze dag erg hard, toen we bij de school aankwamen was nergens een kind te bekennen. In de Filipijnen betekent regen een rainy day en een rainy day betekent geen school. Na een gesprek met het schoolhoofd meneer Lee zijn we dan ook weer vertrokken. Op de terugweg hebben we samen met Renske, onze coordinator, een aantal ballonnen en een feestmuts gekocht. Danique, een van de meiden uit onze groep is morgen namelijk jarig. Om de tijd zinvol te besteden ben ik 's middags op gezoek geweest bij Sanne en Myrthe bij het Little Lamb Centre. Een van de andere projecten, hier draaide alles gewoon door ondanks de regen. Hier heb ik lichamelijk inmobiele kinderen te eten gegeven en met een aantal een wandeling gemaakt.

Donderdag 21 februari

Dit was de laatste dag van de caretaker stagelopers. Daarnaast was een van de caretakers jarig, dus ze vierde haar verjaardag op school. 's Morgens heb ik meegedaan met de jongste groep. 's Middags een was er een spagetti, kip en twee grote verjaardagstaarten. Mijn eigen Filipijnse broodjes, die ik 's morgens bij de bakker naast het hotel had gekocht, konden dus weer mee naar huis. 's Middags heb ik mijn horloge opgehaald, na een reparatie loopt mijn blauwe UniSilver weer als een zonnetje. 's Avonds hebben we Danique's verjaardag gevierd bij een Italiaans restaurant. Dat was erg leuk en gezellig.

Vrijdag 22 februari

Op vrijdag is er geen les op onze school, dus ik heb de hele ochtend met kinderen in de sport- en fysiotherapie ruimte gespeeld. 's Middags ben ik naar het project van Sanne en Myrthe gegaan. Het is bijzonder om met kinderen te wandelen en spelen, die eigenlijk de hele dag in hun bed liggen en zelf heel weinig kunnen. Ze vinden het geweldig dat je er bent en fleuren helemaal op zodra ze aandacht krijgen. Na afloop van de werkdag kwamen heb ik voor de lol de straat op en neer gereden in tricycle. Een driewieler fiets met een kleine zijspan voor een passagier. Het was erg leuk, maar ik kon weinig zien en zat werkelijk opgevouwen. Verder hebben we deze middag een Amsterdammer ontmoet. Hij woont in de sloppenwijk pal naast het Little Lamb Centre. We hebben een drankje gekocht in zijn winkel en een praatje gemaakt. Hij vond het erg grappig om weer eens Nederlands te spreken en te horen wat wij van de Filipijnen vonden. 's Avonds hebben we met onze groep, Starlz en Shota, twee jongens van onze school, gaan eten bij een grote bbq tent. Er zaten erg veel Filipijnen en het eten smaakte goed. Vervolgens zijn we naar een openlucht concert van Franco geweest, een bekende Filipijnse artiest. Er waren er veel Filipijnen op dit feest afgekomen dat werd gehouden in een groot landhuis. Later op de avond zijn we weer naar Alcology geweest, voor een Filipijns avondje uit. Shota, een van de leerlingen van onze school, draait in het weekend als dj in deze club. Net als afgelopen week is ook deze avond goed bevallen. We hebben het erg naar ons zin gehad en allerlei mensen ontmoet.



  • 27 Februari 2013 - 21:09

    Bart:

    Jan!
    FULL body massage ;)?
    Maar goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt, volgens mij genoeg avonturen te beleven daar!
    ik ben benieuwd naar je volgende verhalen!

  • 27 Februari 2013 - 21:11

    Bart:

    overigens, hoe vet dat de tricicle JANE heet...

  • 06 Maart 2013 - 12:12

    Jiska:

    Schandalig laat gelezen, maar wat een heerlijk verhaal weer Jan! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cebu City

Op de Filipijnen met Be More

Vrijwilligerswerk op het eiland Cebu

Recente Reisverslagen:

14 Maart 2013

Weekend Bohol

08 Maart 2013

Werkweek 3

07 Maart 2013

Weekend Moalboal en Oslob

27 Februari 2013

Werkweek 2

22 Februari 2013

Weekend Liloan
Jan

Komende maand ga ik met Be More naar de Filipijnen. Ik ga aan de slag als vrijwilliger en geef les op een school voor kinderen met een leerachterstand.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 15383

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 10 Maart 2013

Op de Filipijnen met Be More

Landen bezocht: