Weekend Moalboal en Oslob - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jan Meijers - WaarBenJij.nu Weekend Moalboal en Oslob - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jan Meijers - WaarBenJij.nu

Weekend Moalboal en Oslob

Door: Jan Meijers

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Maart 2013 | Filipijnen, Cebu City

Zaterdag 23 februari

's Morgens zijn we al vroeg met de bus vanuit het busstation in Cebu vertrokken. Ik was behoorlijk moe en probeerde in de bus te slapen, maar deze stuiterde alle kanten op. De buschauffeur reed als een dolle. In de bus kocht Ben een aantal koekjes van porkskin, varkenshuid bleek naderhand. Deze waren knapperig, maar niet bepaald smakelijk te noemen. Na een lange rit van zo'n 3 uur kwamen we aan in Moalboal. Onderweg hebben we veel gezien, we hebben het eiland doorkruist en zijn we van de oost- naar de westkant gereden. Moalboal blijkt bij aankomst al meteen behoorlijk toeristisch te zijn. Een aantal tricycle chauffeurs staan zich te verdringen om ons van het busstation naar het plaatselijke strand te rijden. Na een prachtige wilde rit komen we aan in Moalboal. We gaan opzoek naar een hotel en hebben al snel iets gevonden. Basjan en ik slapen op een kleine kamer, de andere 6 delen een grote kamer met elkaar. We hebben 's middags relaxt op het strand gezeten en gezwommen met een aantal Filipijnse kinderen. Dit was erg grappig. Het uitzicht was prachtig: witte stranden, blauwe luchten en de typische Filipijnse bangka boten, met twee grote bamboe drijvers aan beide zijkanten. Een aantal Filipijnen waren aan het vliegeren, toen deze in een boom vloog hebben een Fransman en ik geholpen om deze weer uit de boom te krijgen. 's Avonds gingen Basjan en ik bijtijds naar bed om dat we nog moe waren van de avond uit in Cebu.

Zondag 24 februari

Op zondag hebben we de Kawasan Falls bezocht, prachtige watervallen in een natuurpark. De Kawasan Falls lagen op een afstand van zo'n 3 kwartier rijden van Moalboal. Na te hebben ontbeten heb ik namens onze groep met een aantal Filipijnen onderhandeld over een prijs voor deze rit. De Filipijnen hadden al snel door dat ik onderhandelde voor een rit van 8 personen, dus een deal was snel gesloten. Helaas, ging er iets mis toen we ons hotel verlieten. Basjan en ik waren de laatsten en lieten de sleutel binnen liggen, toen we de deur achter ons dicht trokken. De eigenaar vond het niet erg, ik bespeurde zelfs een kleine grijns/glimlach. Hij had geen reserve sleutel, de vorige bezoekers hadden vorige week net een sleutel verloren, dus hij moest zijn sloten 'openbreken en vervangen'. Kortom een slimme gast, ik zou het zelfde doen, hij wilde 300 pesos extra. Nog geen 2 minuten later, wij stonden nog in de straat van het hotel, kwam hij naar ons toegereden op een scooter. Hij was al binnen geweest en had ontdekt dat Frank zijn oplader vergeten was. Hij gaf de oplader terug, bedankte ons en zei lachend dat de oplader de extra betaalde 300 pesos meer dan waard was. Daar had hij helemaal gelijk in, Frank was erg blij met zijn oplader, dus we bedankten hem vriendelijk en namen afscheid. Na een tricycle rit kwamen we aan bij de Kawasan Falls. Onderleiding van Ben probeerden we naar de hoogste top van de watervallen te klimmen. Dit was een aardig pittige wandeling. Het park was prachtig, mooi blauw water en mooie natuur. Na het beklimmen hadden we het verschrikkelijk warm, dus besloten we foto's te maken lekker te gaan zwemmen. Het water was heerlijk, erg lekker om weer eens in zoet water te zwemmen. Er waren verschillende vlotten, die in het water dreven, hier kon je op klimmen. Vervolgens zijn we in onze zwembroeken en bikini's de watervallen gaan beklimmen. Dit was een mooie tocht, waar bij we door een bergbeek liepen. De stenen waren erg glad en daarnaast moest je op bepaalde punten goed op de stroming letten. Het was een prachtige tocht, waarbij we prachtige bomen en planten zagen. Op de terugweg ben ik van de waterval afgedoken.

Maandag 25 februari

Deze dag is het een nationale vrije dag, wat het precies inhoudt heb ik niet helemaal kunnen ontdekken, maar het heeft te maken met in het verleden verkregen vrije burgerrechten. Een aantal jongens van de school voor special childern heeft een uitje voor onze Bemore groep geregeld. Erg leuk, we gaan vandaag zwemmen met walvishaaien en island hoppen! 's Morgens zijn we om 5 uur bij ons hotel vertrokken. Het is een lange rit naar Oslob, een plaats in het zuiden van Cebu island. Daarnaast hebben de walvissen een bepaalde voertijd, dus we moeten zorgen dat we op tijd in Oslob zijn. Rond 7 uur zijn we aardig op weg en gaan ontbijten bij een fastfoodketen. Zo als wel vaker, heb ik ook dit keer pech. Ik zit op een stoel met een stuk kauwgom. Nadat we bij de kassa een groot mes hebben gevraagd heeft Danique de kauwgom van mijn bil gekrapt. De kassieres wisten niet wat ze zagen, ze waren verlegen, maar hadden tegelijker tijd grote schik. Wel typisch om te zien, dat ze hier vervolgens niet direct doordenken. De stoel waarop ik zat, met daarop nog steeds kauwgom resten, werd niet schoongemaakt of apart gezet. Vervolgens reden we door naar Oslob. In Oslob aangekomen bleven wij in de auto en ging een van de Filipijnse jongens, Starlz over de prijs onderhandelen. De activiteit, het zwemmen met de walvishaaien had twee tarieven. Een voor Filipino's: 500 pesos en een voor toeristen: 1000 pesos. Starlz was het hier niet mee eens en ging flink in onderhandeling. Uiteindelijk besloot hij de burgemeester te bellen, deze had de tarieven namelijk vastgesteld. Hij legde hem uit dat wij vrijwilligers en geen toeristen zijn en zodoende voor het lage tarief in aanmerking moesten komen. Na een kort gesprek had hij de burgemeester overtuigd en konden wij gaan zwemmen voor 500 pesos. Bizar om te zien hoe zulke dingen hier worden geregeld. We kregen allemaal een weatsuit, een bril en een snorkel. Vervolgens gingen we in bangka het water op. Daar kwamen ze aan, grote vissen van zo'n 10 a 15 meter lang. Ze zwommen achter kleine bootjes aan, waar een visser op zat die geregeld wat voer in het water gooide. Wij mochten naast en achter de walvishaaien zwemmen op zo'n 4 meter afstand. Prachtig om te zien, onder en rondom de walvishaaien zwemmen allerlei andere kleine vissen, die symbiose met elkaar leven. Het is machtig om naast zo'n grote vis te zwemmen, zijn bek is ongeveer 1.5 tot 2 meter groot. Als je in de goede positie was kon je zo naar binnen kijken! Na zo'n uur met de walvissen te hebben gezwommen, hebben we eten gekocht bij een klein tentje. Vervolgens zijn we gaan island hoppen. We zijn naar een klein eiland gevaren en hebben daar gegeten, gevolleybald, gesnorkeld en gezwommen. Onze Filipijnse vrienden hadden allerlei drank en hapjes meegenomen. Dit was erg leuk, tijdens het snorkelen keek je in een wereld van koraal en gekleurde vissen. Alles wat je hoefde te doen was met je bril onder water kijken. Ik heb allerlei kleine oranje Nemo's gezien. Na wat te hebben gerelaxt gingen we op avontuur. Samen met Starlz zijn we via de een aantal rotsen een resort ingelopen. Hier hadden wij officieel niets te zoeken, maar het was wel erg leuk om hier eens een kijkje te nemen. Het resort was super deluxe. Overal sjieke baden, een mooi uitzicht en jacuzzis. Starlz gaf ons de tip om net te doen of wij hier verbleven, zodat we niet zouden opvallen. Na wat te hebben gechilled in een van de baden, zijn we weer naar onze boot op het strand gelopen. Op de weg terug, heb ik naast de boot op een van de drijvers gezeten. Super lekker, ik voelde me een een piraat/zeeman en waaide lekker uit terwijl we over de golven stuiterden. Op de terugweg naar Cebu hebben we op een grote markt bij een kraampje gegeten. De BBQ smaakte prima, het was een mooie maar ook vermoeiende dag. Uiteindelijk waren we rond 23:00 uur weer terug bij ons hotel in Cebu.

• 07 Maart 2013 - 09:12

Paulien:

Hi Jan!
    Wat een verhalen zeg, mooi!
    En wat een ervaring dat je met die walvishaaien hebt mogen zwemmen, super gaaf!
    Was dat ook niet een beetje eng?
    Klinkt in ieder geval alsof je je prima vermaakt! ;-)
    Groetjes,
    Paulien