Werkweek 3 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jan Meijers - WaarBenJij.nu Werkweek 3 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jan Meijers - WaarBenJij.nu

Werkweek 3

Door: Jan Meijers

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 Maart 2013 | Filipijnen, Cebu City

Dinsdag 26 feb.

Vandaag heb ik meegedraaid in de oudere groep. Ik heb een aantal associatie oefeningen op basis van dingen, plaatsen, personen en dieren gedaan. In de middagpauze hebben we gegeten met de stagelopers van de fysiotherapie opleiding. 's Middags hebben we pennenbakjes gemaakt van opgerolde stukken krant. Vervolgens werden deze bakjes gelakt om ze waterafstotend te maken. Erg leuk om met de kinderen te knutselen.

Woensdag 27 feb.

Ook vandaag heb ik weer meegewerkt in de oudere groep. 's Middags zijn we met meneer Lee, het schoolhoofd, naar het gemeentehuis van Cebu geweest om een afspraak met de burgemeester te maken. Vervolgens heb ik 's middags papieren rozen en andere bloemen gevouwen. De leraressen en stagelopers wilden allemaal een Hollandse roos, dus ik had mijn handen vol om iedereen te vreden te houden.

Donderdag 28 feb.

Na een standaard werkdag op school ben ik op het plein gaan kijken bij het basketballen. In de Filipijnen is basketbal razend populair, er zijn dan ook veel jongeren die elkaar 's middags op pleintjes opzoeken om een potje te spelen. Op het basketball veld heb ik gesproken met Steve, een Filipijnse jongen, die toevallig langs de kant van het veld zat. Wat direct opvalt is dat er voorafgaand aan de wedstrijd geld wordt verzameld. De spelers van beide teams zetten ieder 20 pesos in, in een gezamelijke pot. Daarnaast kunnen de toeschouwers meewedden op winst of verlies. Aan het eind van de wedstrijd ontvangt de scheidsrechter een kleine vergoeding en wordt de rest van het geld verdeeld onder de winnaars. Volgens Steve gokt iedereen om onder de spelers de motivatie om te winnen en onder de toeschouwers de interesse om te kijken, te vergroten. Helaas, zodra ik weer terug loop naar de school blijk ik vrij lang met Steve te hebben gesproken. De deur van het kantoor is al op slot, dus ik zal mijn tas een dagje moeten achterlaten.. Alona en Britt hebben zich ondertussen vermaakt in de fysiotherapie ruimte, zodra ik terugkom gaan we samen naar Gaisona, een groot winkelcentrum. Na het doen van wat inkopen gaan we met de jeepney op weg naar ons hotel. 's Avonds heb ik meegedaan aan een yoga les. Dit is iets wat ik normaal misschien niet zo snel zou doen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk erg leuk vond. Na een uur verschillende oefeningen te hebben verliet ik de zaal met een voldaan en flexibel gevoel.

Vrijdag 1 mrt.

Vandaag is het een korte dag, we gaan van het weekend naar het eiland Bohol en zullen daarom slechts tot 11 uur 's morgens werken. Op het programma staat sporten met de kinderen. We hebben verschillende spellen en parcours gedaan en vervolgens gebasketbald. 's Middags gaan we naar de haven van Cebu, pier 4 om precies te zijn. In de wachtruimte wordt er gezongen en muziek gemaakt door een aantal blinde muziekanten. Het klinkt erg goed en de mannen zien er aandoenlijk uit. De boot blijkt een oude schuit te zijn, maar eenmaal vertrokken blijkt hij stevig door te kunnen varen. Ik heb geen idee van de snelheid, maar ik denk zo'n 50-60 kilometer per uur. We zitten in de economy class met een stevig afgestelde airco. Halverwege de vaart, zit iedereen te rillen van de kou. Gelukkig had ik nog blouse met lange mouwen in mijn handbaggage, maar na enige tijd valt het toch tegen. Tijd om naar het dek te gaan, na een tocht door de eerste klasse komen we in de goedkoopste klasse. Hier zitten de mensen in de herrie van de motor zonder airco. Op het achterdek wordt het geluid nog luider. Het is hier kort gezegd een verschrikkelijke herrie, we staan recht boven de motor. Er komen twee bruine pluimen uit twee grote schoorstenen. Verder is het er behoorlijk warm, maar dat is wel aangenaam na een kleine 2 uur onder een koude airco te hebben gezeten. Vanaf het dek kijk je uit over de zee en kun je verschillende eilanden en de kustlijn zien passeren. Erg leuk om te zien. Ondanks de herrie en de hitte besluit ik hier een tijdje te blijven staan en van het uitzicht te genieten. Na een boottocht van zo'n 4 uur komen we aan in de haven van Tagbilaran, de hoofdstad van het eiland Bohol. Bohol is een groot eiland ten oosten van Cebu island. Het is bekend van de Chocolat Hills, mooie stranden en de karakteristieke aapjes. Deze zullen we komend weekend gaan bezoeken. Bij de pier van Tagbilaran is het een drukte van jewelste. Er lopen een groot aantal chauffeurs te hoop, die de net aangekomen toeristen graag een rit aanbieden. Gelukkig worden wij opgehaald door een iemand van ons hotel, dus wij hoeven ons niet in de onderhandelde deinzende menigte te mengen. Dat scheelt weer.. Aangekomen bij Coco Grove Tourist Inn, leggen we onze spullen weg en gaan we erop uit voor een kleine verkenning. We wandelen langs een grote pier, waar allerlei Filipijnen vissen en zeesterren zoeken. Na een wandeling besluiten we te gaan eten bij het Crab House, een relaxt restaurant met een goed menu. 's Avonds zijn naar Alona Beach geweest. Op het strand hebben we wat biertjes gedronken, gedanst en geluisterd naar live muziek. Super lekker, het is een prachtige avond met een goed uitzicht. We kijken uit over zee en zien onvoorstelbaar veel sterren aan de hemel. Het is hier echt een prachtig strand, waar je lekker kunt chillen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cebu City

Op de Filipijnen met Be More

Vrijwilligerswerk op het eiland Cebu

Recente Reisverslagen:

14 Maart 2013

Weekend Bohol

08 Maart 2013

Werkweek 3

07 Maart 2013

Weekend Moalboal en Oslob

27 Februari 2013

Werkweek 2

22 Februari 2013

Weekend Liloan
Jan

Komende maand ga ik met Be More naar de Filipijnen. Ik ga aan de slag als vrijwilliger en geef les op een school voor kinderen met een leerachterstand.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 15389

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 10 Maart 2013

Op de Filipijnen met Be More

Landen bezocht: